Wednesday, February 10, 2010

Iman Kepada Allah.



Iman Kepada Allah.

Seorang muslim yang beriman kepada Allah dengan erti membenarkan adanya Tuhan Yang Maha Agung pencipta langit dan bumi, Maha Mengetahui segala yang ghaib dan nyata. Tidak ada Tuhan yang patut disembah selain Dia. Allah Maha tinggi dan Maha agung, memiliki segala sifat sempurna dan Maha suci dari segala sifat kekurang.



Dalil nakli



a. Allah sendiri mengabarkan wujud-Nya, tentang pemeliharaanNya terhadap seluruh makhluk, tentang nama-nama dan sifat-sifatNya.

“sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas ‘Arays. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari,bulan dan bintang-bintang(masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah sendiri. Mahasuci Allah Tuhan semesta alam.”(al-A’raf[7]:54).

Allah berfirman tatkala memanggil Nabi Musa di tepi lembah sebelah kanan tempat yang diberkati dari sebatang pohon kayu:

“..ya Musa sesungguhnya Aku adalah Allah, Tuhan semesta alam.”(al-Qasas[28]:30).

Dan firman Allah ;

“sesungguhnya aku inilah Allah,tidak ada Tuhan selain Aku dan dirikanlah solat untuk mengingat Aku.” (TaHa [20]:14).

Dan firman Allah dalam mengagungkan diri-Nya dan menyebut nama dan sifat-sifatNya:

“Dialah Allah yang tiada Tuhan (yang berhak disembah)selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang. Dialah Allah yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia, Raja yang Maha suci, Yang Maha sejahtera, Yang mengurniakan keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. Dia-lah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk rupa, Yang Mempunyai nama-nama yang paling baik. Bertasbih kepada-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Dan dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”(al-Hasyr[59]:)

Dan firman Allah dalam memuji diri-Nya:

“Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Yang menguasai hari pembalasan.”(al-fatihah[1]:2-4).

Dan firman Allah yang ditujukan kepada kaum Muslimin:

“Sesungguhnya(agama tauhid)ini adalah agama kamu semua, agama yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah Aku.”(Al-Anbiya’[21]:92).

“…dan Aku adalah Tuhanmu,maka bertakwalah kepadaKu.”(al-Mukminun[23]:52)

Dan firman Allah yang membantah orang yang mendakwah adanya tuhan selain Allah atau mendakwahkan adanya tuhan yang lain di langit dan dibumi.

“Katakanlah, sekiranya ada di langit dan di bumi Tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu telah rosak dan binasa. Maka Mahasuci Allah yang mempunyai ‘Arays dari apa yang mereka sifatkan.”(al-Anbia’[21]:22)



b. Sekitar 124 nabi dan rasul telah memberitakan adanya Allah, yang memelihara seluruh alam semesta, dan mengurusi seluruh makhlukNya. Mereka memberitakan pula tentang nama-nama dan sifat-sifat Allah kepada setiap nabi dan rasul yang diangkatNya, pasti Allah berkata kepadanya atau diutusNya seorang utusan atau dimasukkanNya wahyu itu ke dalam hatiNya, yang kemudian diyakini olehnya, bahawa apa yang ada dalam hatinya itu adalah wahyu dari Allah.

Maka wahyu yang disampaikan kepada sebahagian besar dari seluruh makhlukNya, mustahil akal manusia mendustakannya. Sebagaimana tidak mungkin pula orang yang sebanyak itu bersepakat untuk berdusta dan memberitakan sesuatu yang tidak mereka ketahui dan tidak mereka yakini akan kebenarannya, padahal mereka itu manusia pilihan yang paling suci jiwanya, serta paling cerdas otaknya dan paling benar semua perkataannya.



c. Berjuta-juta manusia yang menyakini adanya Allah dan beribadah serta taat kepadaNya. Mereka menyatakan keyakinannya itu kepada orang lain, yang disertai dengan dalil-dalil akli dan nakli. Maka orang yang mendengarkanya akan membenarkan kata-kata mereka, kerena menurut kebiasaan, orang akan mempercayai sesuatu yang disampaikan oleh seseorang atau dua orang, apatah lagi oleh banyak orang, oleh suatu umat dan oleh sejumlah orang yang tidak terhitung jumlahnya.



d. Berjuta-juta ulama mengabarkan tentang adanya Allah , tentang sifat-sifat dan asma’Nya, tentang pengurusan dan kekuasaanNya terhadap segala sesuatu. Oleh kerana itu mereka menyembah dan taat kepadaNya. Mereka mencintai dan membenci sesuatu kerana Allah.



Dalil Akli



a. Adanya alam yang beraneka ragam dan bermacam makhluk menjadi saksi keberadaan Khalik sebagai penciptanya iaitu Allah. Kerana di ala mini tiada siapa pun yang memgakui dirinya telah menciptakan dan mengadakan ala mini selain Allah. Sebagaimana akal manusia menyangkal adanya sesuatu tanpa ada yang menciptakan sekalipun sesuatu yang paling sederhana. Seperti halnya tidak akan ada makanan tanpa ada yang memasaknya. Tidak akan ada hamparan di atas bumi tanpa ada yang menghamparkannya. Kerana itu bagaimana halnya dengan adanya alam yang amat besar yang terdiri dari lagit dan apa-apa yang terkandung di dalamnya seperti ruang angkasa, matahari, bulan dan planet.

Semua itu berbeza-beza ukuran dan kadarnya, berbeza pula jarak daan perjalanannya. Kemudian bumi dan segala makhluk yang ada di atasnya seperti manusia, jin dan binatang yang beraneka macam jenisnya. Berbeza dalam warna, bahasa, penginderaan dan kecerdasanya, serta sifat dan cirri-cirinya. Dan segala sesuatu yang terkandung dalam bumi seperti barang tambang yang bermacam-macam warna dan manfaatnya. Kemudian, yang mengalir di atas bumi berupa sungai-sungai, parit-parit dan selokan. Dan yang tumbuh di atas bumi berupa tumbuh-tumbuhan dan pepohonan yang beraneka ragam buah, warna, rasa dan baunya. Berbeza-beza pula sifat dan manfaatnya.



b. Adanya firman Allah yang berada ditangan kita, yang dibaca dan difikirkan serta difahami maknanya. Maka firman Allah itu merupakan bukti atas adanya Allah. Kerana mustahil ada kata-kata tanpa ada yang mengatakannya.


Maka adanya Qur’an itu menunjukkan atas adanya Allah. Kerana Qur’an itu berisi ayat-ayat syariat yag dikenal orang, berisi undang-undang yang sangat baik yang amat besar manfaatnya bagi kemanusiaan.Seperti halnya Qur’an itu mengandungi teori-teori ilmu pengetahuan yang jitu. Di samping itu Qur’an banyak mengemukan hal-hal ghaib dan peristiwa-peristiwa sejarah. Semua itu pasti kebenarannya. Tiada satu pun dari hokum-hukum syariat Qur’an yang menjadi usang sepanjang masa,meskipun dalam ruang dan waktu yang berbeza. Tidak ada satu teori ilmiah yang paling bersahaja dalam Qur’an yang tidak berlaku. Dan tidak ada soal ghaib pun yang di beritakan Qur’an menjadi usang. Demikian pula halnya tidak seorang pun ahli sejarah yang berani menolak satu kisah pun di dalam Qur’an, lalu mendustakannya. Atau mendukung orang yang mendustakan atau menafikan satu kejadian yang diisyaratkan oleh Qur’an.

Maka kata yang penuh hikmah dan benar dari Qur’an itu tidak mungkin akal manusia menganggap bahawa kata-kata Qur’an itu buatan manusia, kerana Qur’an diluar batas kemampuan manusia. Maka Qur’an itu menjadi dalil atas adanya Allah, ilmu, kekuasaan dan hikmahNya.



c. Adanya sistem yang teratur rapi di alam semesta ini dalam kejadian, pembentukan, pertumbuhan dan perkembangan makhluk hidup. Kerana semuanya itu tunduk pada hokum Allah, dan terikat olehnya, tidak bisa keluar dari hukum-hukum itu dalam keadaan apapun. Misalnya manusia, mula-mula ia berbentuk nutfah di dalam rahim, kemudian melalui beberapa fasa yang mengagumkan. Tidak ada seorang pun yang ikut campur di sana selain Allah.Kemudian keluarlah seorang manusia yang sempurna. Itu dalam kejadian dan pembentukkannya. Demikian pula halnya pertumbuhan dan perkembangannya. Dari asal bayi kemudian kanak-kanak lalu menjadi pemuda dan pemudi akhirnya menjadi datuk-datuk dn nenek-nenek. Sunatullah atau hokum alam bersifat umum yang berlaku bagi manusia dan binatang, juga berlaku bagi pepohonan dan tumbuh-tumbuhan. Hukum seperti itu pun berlaku pula bagi ruang angkasa dan benda-benda langit. Semua itu tunduk pada aturan-aturan yang tidak dapat diubah dan tidak dapat keluar dari jalan yang mesti dilaluinya. Jika seandainya ada satu gugusan bintang keluar dari garis edarnya, maka ala mini pun akan hancur dan kehidupan pun akan berakhir.

Berdasarkan dalil-dalil akli yang bersifat logika dan dalil-dalil nakli dari Qur’an dan hadis, kaum muslimin beriman kepada Allah dan sunatullah yang berlaku atas segala sesuatu. Atas dasar asas keimanan dan keyakinan itulahg terbentuk watak seorang Muslim.


.::Semoga Hikmah Disebaliknya::.